tisdag 22 februari 2011

Varning för intimt inlägg!

Min son fyller 10 imorgon. Så för ca tio år sedan satte jag in hormonspiral. Det innebär att man inte blöder. Ja, nästan inget alls. Så vart femte år byter man den.
När han var fem var det alltså ut med den gamla, in med den nya. Det var så otroligt jobbigt. Och gjorde hemskt ont. Och nu var det ju dax igen. Men nu tog vi bara ut den gamla. Satte inte in någon ny. Och NEJ! Vi ska inte ha fler barn. Men jag vill inte ha mer hormoner i kroppen. Så jag ska försöka stå ut med tamponger och molande mage ett tag. Sen kanske jag inte står ut och återgår till det smidiga.
Hur som... idag fick jag mens. 10 år sedan sist. Det känns konstigt. Men härligt ändå. Att kroppen funkar.

Nu ska jag duscha o sova. Lillkillen ska ju få fika på sängen imorgon bitti!

4 kommentarer:

  1. För mig var det tvärtom, jag blödde _hela tiden_ med hormonspiralen. Men det visade sig senare att jag är överkänslig mot gulkroppshormon så alla p-medel gick bort för min del.
    Numera är jag sedan några år tillbaka livmodersbefriad så jag har inte behövt ha vare sig mens eller den förhatliga mensvärken på .... ujj, tre år nu blir det. Yäss!

    SvaraRadera
  2. Oj. Ja tänk vad olika det är. Hur kommer det sig att du tog bort den? Hade du sviter efteråt? Jag tänkte med hormoner?

    SvaraRadera
  3. Hoppas sonen har haft en fin dag idag!

    SvaraRadera
  4. Livmodern? Den togs bort pga cystor som tog upp så mycket space att livmodern var dubbelt så stor som normalt med svår mensvärk som följd, och när man gått med det i 20+ nånting år och ändå inte ska föda fler barn så kändes det ganska lätt att välja att ta bort skiten liksom. Saknar den inte. ;)

    SvaraRadera